Vratné kelímky na Bohemce

Klokani jsou opět v něčem první, zavedli v Ďolíčku vratné kelímky na pivo.

Fanoušci Bohemky mohou být na svůj klub opět hrdí. Vršovičtí Klokani podávali na posledním zápase s Karvinou veškeré nápoje do vratných kelímků a stali se tak vůbec prvním fotbalovým klubem v České republice, který vratné kelímky používá. Vladislav Suchý, místopředseda představenstva a člověk zodpovědný za občerstvení v Ďolíčku, odpovídal na nejzajímavější dotazy o tomto ekologickém kroku.

Proč se Bohemka rozhodla pro tento "zelený" experiment?
My jsme se s variantou vratných kelímků setkali letos na hudebních festivalech, kde naše společnost zajišťovala občerstvení. Tam jsme si v praxi ověřili, že nám to pomůže řešit problém pozápasového úklidu v Ďolíčku. Lidé nám doporučovali tuto variantu vyzkoušet. Když jsme si poté dali veškerá pro a proti dohromady, tak ty hlavní pozitivní body jsou úklid a marketingové záměry, ale tento krok je především ekologický. Báli jsme se ovšem, jestli to nezpomalí rychlost obsluhy, případně zda se nebudou tvořit fronty. A nevěděli jsme, jak zareagují fanoušci na třicetikorunouvou vratnou zálohu.

Jaké jsou tedy zkušenosti po prvním utkání?
Máme z toho dobrý pocit. Vedli jsme dlouhá jednání s firmou H2D (NickNack) a chceme s nimi nastavit dlouhodobou spolupráci. Společnost H2D sídlí ovšem kousek od Brna, kde mají i mycí linku. Musí se zde protočit tedy určitý objem kelímků, aby se vůbec vyplatilo vše objednat – například kvůli dopravě.

Jaké jsou plány do dalších zápasů?
Chceme, aby vznikaly různé série kelímků. Máme příklady z německé bundesligy, když nám přinesl ukázky kelímků Ludva (ludvavestec, pozn. red.). Jedna vize je dávat na kelímky fotky hráčů nebo osobností Bohemky. Třeba budou mít lidé zájem tyto kelímky sbírat, pít z nich i doma. Variant je několik, dávat na ně třeba logo klubu, téma Ďolíčku a návratu sem, nabídneme místa i sponzorům a podobně. Tento marketingový prostor je velký.

Takže jsou na tento krok pozitivní ohlasy?
Samozřejmě, že se objevily i hlasy negativní. Ty se ale objevují při jakékoliv lidské činnosti. Kdo nic nedělá, nic nezkazí. Většina hlasů byla ovšem pozitivních. Do kelímků jsme točili i nealkoholické nápoje a po zápase odpadl celý velký kontejner odpadu. Netvořily se ani fronty u výkupů. Musíme jen více informovat lidi, že se kelímek může vrátit u jakéhokoliv stánku, plus je vždy jedno místo navíc samostatné u východu ven ze stadionu. Slyšeli jsme zvěsti, že se kelímky vracejí jenom do sedmi hodin. To není pravda. Pokud bude stánek na náměstíčku otevřen, tak není určená hodina pro návrat kelímků. Je také povoleno, že si lidé mohou vzít kelímek s sebou na další utkání a pít z něj.

Navíc mohou lidé konečně s pitím na hlavní tribunu.
To bereme jako další velmi dobrý krok. A ohlasy jsou také pozitivní. Já jen prosím fanoušky, aby se chovali ohleduplně vůči ostatním. Na tribuně je málo manipulačního prostoru a nechceme, aby se omylem polili. To byl i jeden z důvodů zákazu vnášení pití na hlavní tribunu. Druhá věc je, že si to fanoušci mohou zkazit jen sami sobě. My doufáme, že záloha 30 korun je pro fanoušky dostačujícím faktem, že neuvidíme kelímky na hrací ploše. Protože to by znamenalo okamžitý zákaz vnášení nápojů na tribunu. Po prvním zápase se vše osvědčilo a fanoušci i na diskuzním fóru tento ekologický krok vítají. Těší mě, že je Bohemka opět v něčem první a že jsme ukázali ostatním klubům správnou cestu.